اندازه مناسب تلویزیون

بهترین سایز تلویزیون برای اتاق چه سایزی است؟

انتخاب بهترین سایز تلویزیون برای اتاق همیشه یکی از دغدغه‌ های خریداران این جعبه جادویی بوده و هست. هر ساله تلویزیون‌ های پیشرفته زیادی در برندهای مختلف و اندازه‌ های بزرگتر تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. این تنوع محصول باعث سردرگمی بیشتر مشتری می‌ شود. اگر شما هم قصد خرید تی وی را دارید، اما نمی‌ دانید چند اینچ بخرید، این مطلب از موج افزار را تا انتها مطالعه نمایید. ما در این محتوا تمام نکات ضروری در انتخاب مناسب‌ ترین سایز تلویزیون برای اتاق را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می‌ دهیم.

اندازه تلویزیون برای اتاق

راهنمای انتخاب سایز مناسب تلویزیون

در انتخاب مناسب‌ ترین سایز تلویزیون بایستی سه فاکتور زیر را درنظر داشته باشید:

-بودجه

-کیفیت تلویزیون

-ابعاد اتاق

بودجه

مسلما بودجه‌ ای که برای خرید تی وی در نظر گرفته‌ اید، نقش تعیین کننده‌ ای در انتخاب آن دارد. زمانیکه بودجه مشخصی دارید، دامنه انتخاب شما نیز محدودتر می‌ شود. در حال حاضر تلویزیون‌ های برند سونی در ایران در مقایسه با مارک‌ های دیگر قیمت بالاتری دارند. البته سایز تلویزیون نیز بدون در نظر گرفتن برند، در تعیین قیمت آن موثر است. تلویزیون‌ های کوچکتر قیمت پایین‌ تری دارند.

نوع فناوری بکار رفته در تلویزیون نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت آن است. بطور کلی تلویزیون OLED در مقایسه با مدل‌ های LED گرانتر است.

کیفیت تلویزیون

انتخاب سایز مناسب بستگی به وضوح و کیفیت تصویر آن دارد. تولید کنندگان تلویزیون معمولا برای هر کیفیت، سایز مشخصی در نظر گرفته‌ اند.

-تلویزیون‌ های 32 اینچ به پایینتلویزیون‌ های 32 اینچ به پایین از کیفیت تصویر HD برخوردار هستند . بیشتر مناسب فضاهای کوچک مانند آشپزخانه، اتاق خواب یا مانیتور رایانه می‌ باشند.

-تلویزیون‌ های 40 تا 50 اینچتلویزین‌ های 40 تا 50 اینچ در دسته سایز متوسط قرار می‌ گیرند. و عمدتا از فناوری 4K و Full HD پشتیبانی می‌ کنند.  این سایز تلویزیون بیشتر برای بازی‌ های اکشن یا تماشای انیمیشن‌ ها مناسب است. بیشتر تلویزون‌ های هتلی سایز 40 تا 43 اینچ هستند.

-تلویزیون‌ های 55 اینچ به بالاتلویزیون‌ های 55 اینچ به بالا با  کیفیت تصویر 4K و 8K تجربه واقعی سینمای خانگی را برایتان فراهم می‌ آورند. این سایز تلویزیون مناسب فضاهای بزرگ است. بیشتر تلویزیون‌ های بیمارستانی در این دسته قرار می‌ گیرند. اما اگر از نظر بودجه محدودیت ندارید و عاشق صفحه نمایش‌ های بزرگ هستید، می‌ توانید برای اتاق نشیمن منزل‌ یا اتاق خواب‌ تان از تلویزیون‌ های 55 اینچ به بالا استفاده کنید.
علاوه بر این، تلویزیون‌ های 82 تا 85 اینچ هم تولید می‌ شود که به فناوری OLED مجهز می‌ باشند.

ابعاد اتاق

تلویزیون بهتر است بر اساس متراژ اتاق خریداری شود. بطور کلی هر چه فاصله شما از تلویزیون بیشتر باشد، تلویزیون کوچکتر بنظر می‌ رسد. بهترین فاصله برای تلویزیون زمانی است که زاویه دید شما نسبت به صفحه نمایش بطور استاندارد تنظیم شده باشد. زاویه 40 درجه چشم نسبت به تلویزیون، زاویه دید صحیح است. برای تنظیم زاویه صحیح تنها کافی است که محل نشستن خود را ضرب در 0.84 کنید تا قطر مناسب تلویزیون به دست آید.

بیشتر افراد در فاصله تقریبا 3 متری از تلویزیون می‌ نشینند. در این حالت، تلویزیون با زاویه دید 30/2 متری ایده آل است. بعبارت دیگر، انتخاب تلویزیون 50 اینچی برای فضای اتاق مناسب خواهد بود و اصلا بزرگ نیست.

اندازه تلویزیون

فاصله استاندارد از تلویزیون

تلویزیون‌ های HDTV

تلویزیون 40 تا 50 اینچ: بین 1.5 تا 3 متر فاصله

تلویزیون 50 تا 60 اینچ: بین 3 تا 3.80 متر فاصله

تلویزیون 60 تا 70 اینچ: بین 3.80 تا 4.5 متر فاصله

تلویزیون 70 تا 85 اینچ: بین 4.5 تا 5.5 متر فاصله

تلویزیون‌های 4K Ultra HD

تلویزیون 40 تا 50 اینچ: بین 1 تا 2 متر فاصله

تلویزیون 50 تا 60 اینچ: بین 1.90 تا 2.30 متر فاصله

تلویزیون 60 تا 70 اینچ: بین 2.30 تا 3 متر فاصله

تلویزیون 70 تا 85 اینچ: بین 3 تا 3.5 متر فاصله

همانطور که در بالا اشاره شد و با توجه به اعداد و ارقام بالا، کیفیت و وضوح تصویر نقش تعیین کننده ای در انتخاب سایز مناسب تلویزیون دارد. بعنوان مثال فاصله شما از تلویزیون HD در مقایسه با Full HD باید بیشتر باشد تا بتوانید تصاویر را با کیفیت بهتری مشاهده نمایید.

استانداردهای جهانی انتخاب سایز تلویزیون

شرکت THX و جامعه مهندسان تصویر متحرک SMPTE استانداردهای بین‌المللی برای تعیین اندازه مناسب تلویزیون در نظر گرفته‌ اند:

از نظر شرکت THX زاویه دید 40 درجه برای تلویزیون مناسب است. به این ترتیب، تلویزیون 65 اینچی برای فاصله 2متری مناسب است. این در حالی است که طبق استاندارد موسسه SMPTE، تلویزیون باید با زاویه 30 درجه تولید شود. به این معنی که برای فاصله دو و نیم متری، تلویزیون 50 اینچی مناسب است.

اندازه مهمتر است یا کیفیت؟

بسیاری از مردم تصور می‌ کنند هر چه سایز تی وی بزرگتر باشد، تصاویر را بهتر می‌ توانند ببینند. اما اینطور نیست. شما در انتخاب تلویزیون بایستی هم به اندازه و هم به کیفیت صفحه نمایش توجه داشته باشید. مسلما هر چه کیفیت بالاتر باشد، فاصله بیننده از تی وی می‌ تواند کمتر شود. این بدان معنا است که فاصله شما از یک تلویزیون 4K می‌ تواند خیلی نزدیکتر از فاصله شما تا یک تی وی Full HD باشد.

همچنین به یاد داشته باشید که اینچ تلویزیون نشان دهنده عرض واقعی آن نیست. در واقع، تلویزیون‌ ها به صورت مورب اندازه‌ گیری می‌ شوند. بنابراین عرض یک تلویزیون 55 اینچی، تقریبا معادل 49اینچ است. بنابراین، به جای تعداد اینچ‌ های تلویزیون، کیفیت آن را درنظر بگیرید.

کیفیت تصویر

چند پرسش مهم برای تعیین اندازه تلویزیون

نکات زیر می‌ تواند در زمان انتخاب و خرید تلویزیون به شما کمک کند:

معمولا به هنگام تماشای تلویزیون در چه فاصله‌ ای از آن می‌ نشینید؟

متراژ اتاق یا فضایی که قرار است تلویزیون در آنجا قرار بگیرد، چند متر است؟

آیا وسایل دکوری یا تزئینی در اطراف تلویزیون قرار دارد؟ (هر چه وسایل دکوری و تزئینی در اطراف تی وی زیادتر باشد، تمرکز بیننده نسبت به آن کمتر می‌ شود)

تلویزیون‌ های بالای 50 اینچ بیشتر مناسب خانه‌ ها یا فضاهای بزرگ هستند.

سایز‌های 24 تا 36 اینچ برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب مناسب است. اما با توجه به اینکه فناوری‌ های 4K و HDR در سایزهای پایین وجود ندارد، اگر کیفیت صفحه برایتان اهمیت زیادی دارد، می‌ توانید اندازه‌ های 55 اینچ به بالا را خریداری نمایید.

امیدواریم این مطلب به شما در انتخاب اندازه مناسب تلویزیون کمک کرده باشد. چنانه در زمینه خرید تلویزون‌های تعاملی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید با تیم پشتیبانی ما ارتباط برقرار کنید و از مشاوره‌های تخصصی کارشناسان ما بهره مند شوید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا